Spanyolország elhagyatott helyei - 2.rész

Az igazság az, hogy a "Spanyolország elhagyatott helyeit" két részesre terveztem. De a mai túlzsúfolt internet világában, és mert az elkészült anyagot visszaolvasva, ami olyan hosszúra sikerült, hogy képtelenségnek tartom, hogy az olvasók többsége azt egy se∗∗el végigolvassa, úgy döntöttem, hogy a második részt mégsem egy bejegyzésben fogom megjelentetni. Másrészt, annyira sikerült belemerülnöm a témában, hogy minden bizonnyal sokkal több rész is lesz, így majd azt szépen, lassanként beadagolom a kedves követőimnek. :) (1.rész)

Intro az első részbőlMindig érdemes kicsit kilépni kényelmi zónánkból, és ez akkor is így van, ha épp külföldre utazunk. Habár az útikönyvek ezernyi recepttel látnak el minket, hogy időnket kedvünk szerint töltsük el, de olykor, mégis megéri letérni a jól kitaposott turistaösvényekről, és olyan tájakra is elcsatangolni, ahol az ország történelmének különleges helyszíneire bukkanhatunk. Azok az elhagyatott helyek, ahol az idő ugyan megállt, de az emberek, és a romos falak továbbra is őrzik egy letűnt kor emlékeit, igazi felfrissülésként szolgálhatnak a gondosan karbantartott városok, épületek és tengerpartok után.

11. Canfranci vasútállomás - sínek a semmibe

Spanyolországot, Franciaországgal összekötő vasútvonalat 1928-ban (július 18.), XIII. Alfonz király adta át, nem sokkal trónfosztása előtt. A Pireneusokon átvezető vonal, mind társadalmi, mind gazdasági szempontból nagy lendületet hozhatott volna a két ország összeköttetésében. A tervezők Európa második legnagyobb átrakó pályaudvarát álmodták meg a hatalmas hegyek közé. A határhoz közeli Canfranci (Huesca) állomáson keresztül szállított összes rakományt át kellett itt rakodni, mivel a két ország eltérő nyomtávú sínpályát használ. A személyszállításra is szolgáló vonal, az utasok tetszését sem nyerte el, mivel a kanyargós és alagutakkal tarkított út rendkívül lassúnak bizonyult, valamint nem kedvelték a határon való átszállással járó macerát sem. Majd később, maga a történelem is egy vastag ecsetvonással húzza át a befektetők elképzeléseit.

canfranc1.jpg

A Spanyol Polgárháború, majd Franco hatalma alatt az állomást többször, összesen 8 éven keresztül blokád alatt tartják. A II. Világháború idején pedig a nácik ellenőrzése alá kerül, és pl. itt rakodják át a galiciai volfrámot, és a több tonnányi rabolt és svájci aranyat. A vonal végleges lezárásához azonban egy baleset vezetett, amikor 1970-ben kisiklott egy tehervonat. A franciáknak ez egy jó ürügy volt, az amúgy is gazdaságtalan és lassú vonal lezárásához, ezért a vonat által elsodort L’Estanguet hidat sosem építik újra. Ezzel, a személy és teherszállítás is megszűnik ezen a vonalon a két ország közt, és a hatalmas forgalomra tervezett Canfranci állomás hirtelen üresen marad. Napjainkban Huescaból, naponta két vonat indul a Canfranci állomásra, elsősorban a turizmus miatt, hiszen innen csak pár kilométerre található az ország egyik legnépszerűbb sípályája. (Spanyolország legszebb sípályáiról itt olvashatsz) Egy 2007-es tervezet alapján, e síturizmust kiszolgáló hotelt alakítottak volna ki, és az állomást felállványozzák, de a tényleges munkálatok sosem kezdődtek el. Az állomás belső termei közül párat ugyan felújítottak, és ezek, kizárólag előzetes telefonos jelentkezés esetén, vezetett túra keretében látogathatóak.

12. Kőbánya és lőszerraktár

Kasztília egykori fővárosában található, Szűz Mária-katedrális (Catedral de Santa María de Burgos) a spanyol gótikus építészet talán legszebb gyöngyszeme, és az ország egyetlen olyan katedrálisa, amely önmagában –és nem az óvárosi résszel együtt- lett az Unesco Világörökség része (1984). Ebben a burgosi katedrálisban nyugszik, a mórok elleni harcok legnagyobb hőse, Cid lovag, aki a spanyol irodalom és történelem egyik leghíresebb alakja. A XIII. században épített székesegyház mészköveit, a várostól mindössze 20 kilométerre lévő Hontoria de la Cantera hegyeiből bányászták ki. A kitermelést rabokkal végeztetik, akiket szó szerint halálra dolgoztattak a kőfejtőben. Az évszázadok alatt Hontoria köveiből több város is építkezett, majd Franco diktátor a bánya hatalmas –akár 20m hosszú és 5m magas- termeit lőszer és fegyverraktárként veszi használatba, és körülötte egy katonai bázist épít ki. A bánya végleges, 1998-as bezárásakor a spanyol hadsereg lemond a területről, és az új tulajdonos a közeli városka önkormányzata lesz. 2004-ben lebontatják a kordonokat, és saját felelősségre engedélyezik a bánya látogatását.

13. Sancti Petri, a magányos sziget

Az andalúziai Chiclana (Cádiz) partjaihoz közel, 4 kis sziget is található, amelyek akár kajakkal is könnyen elérhetőek bárki számára. A múlt század közepén, Islote de Sancti Petri szigetét valamiért ígéretes helynek gondolják a környék tonhal halászai, akik közül páran ide is költöztetik családjukat. Amilyen hirtelen gondolat volt ez, nem sokkal később ugyanilyen gyorsan ki is ürül ez a szinte csak képzeletükben élő halászfalu. Így a ’70-es évekre ismét magára marad a szigetet teljesen uraló erődítmény, amely egy tengeri védelmi vonal tagja volt a XVIII. században. Az erőd legrégebbi része, az 1610-ben épült őrtorony, amelyet a legendák szerint Melkart vagy Hercules egyik templomára építettek. Ami biztos, hogy a régészeti ásatások során, számtalan római, és egyiptomi bronzszobrot találtak itt. Az erőd 2010-ben egy teljes felújításon esett át, ahol manapság sokszor rendeznek szabadtéri koncerteket, csillagvizsgálatokat, foto kurzusokat, vagy akár színházi előadásként elevenítik meg a sziget történetét, és legendáit.

14. Gosálvez kastély

Az alicantei textiliparos, a dúsgazdag Gosálvez család 1902-ben úgy dönt, hogy 200 kilométerrel észak-keletre helyezi át rezidenciáját, amelyet a Versaille-kastély mintájára épít meg. A család olyan híres, hogy például II. Miklós orosz cár felesége egy díszes szökőkutat ajándékoz nekik, aminek ma már, sajnos csak a talpazata maradt meg. Az ekkor még iparilag fejletlen Júcar folyó mentén számos területet is felvásárolnak, majd az ország második legnagyobb papírgyárát nyitják meg. Ezenkívül, a víz erejét kihasználva építenek még malmot, konzervgyárat, palackozóüzemet, és egy fonóüzemet is, valamint egy hidraulikus központot is létesítenek, amelynek köszönhetően Villalgordo del Júcar (Albacete) lesz Spanyolország első, árammal ellátott faluja. A Gosálvez kastély sem kerülhette el vesztét a Spanyol Polgárháború idején, hiszen Franco tábornok kisajátítja, és egy szülőotthonnak ad helyet. A háború után, az épület részben visszakerül a család tulajdonában, de az elszegényedett Gosálvezek már nem tudják fenntartani a hatalmas épületet, a gyárak sem üzemelnek már, és 1960-ban végleg kiköltöznek mesés otthonukból. A kastély 2006-ban kerül újra magánkézbe, de a tervek szerinti hotel és golfpálya építését nem kezdik el az állítólag szellemek lakta helyen.

15. A Szakszervezet 

Mallorca első szövetkezetét 1919-ben hozzák létre azzal a nem titkolt céllal, hogy a szigeten újjáélesszék a szőlészeti és a borászati iparágat. A szövetkezet 224 taggal, összesen 260 hektárnyi szőlőültetvénnyel alakul meg, és Felanich városka szélén 1921-re felépül a sziget legnagyobb borászata, és palackozóüzeme (Bodega Cooperativa de Felanitx), amely inkább az „El Sindicato”, azaz „A Szakszervezet” néven válik ismertté. A tagok, az első évben 8500 quintal –spanyol mázsa, kb. 46 kiló– termést, 4 év múlva pedig már ennek a tízszeresét szolgálják be. Sajnos az évek alatt számos rossz döntést hoznak, így 1990-ben mélyrepülésbe kezd a szövetkezet. A felhalmozott adósság (130 millió peseta) a La Caixa bank kezébe juttatja a borászatot, akik később árverésre bocsátják a gyárat. De hiába kerül egy ismert üzletember tulajdonába, az eddig jelentkező angol, és német befektetők ígéretei mind vakvágányra futottak.

iconfinder_barista-icons_coffee-shop-sign_1046678_1.png

Tetszik a blog? Értékes tartalmat találtál? Szeretnél még többet megtudni Spanyolországról? Hívj meg egy kávéra, hogy tovább pörögjek a spanyolos témákra, és megosszam Veled :)

          500 forint

           1,50 euro

Még több spanyolos témáért, történetért és érdekességért lájkold és kövesd a  Facebook oldalamat!

Spanyolországi utazásért, túrákért, és városlátogatásokért pedig nézz körül a

Spanyolban Otthon weblapján!

Címkék: legek, varosok, historiak